Contact

Adem vrij.......adem vrij

24.09.2013 15:56
Categorie: Blog

Vitaal blijven door: ademen.

De vakantie is alweer wat weken voorbij. En  daarmee ook het vrije gevoel van lekker NIETS doen:  gewoon genieten van alles om je heen , de natuur, je familieleden, je geliefden, je vrijheid en van ….op adem komen.


Ik las in mijn vakantie het boek ‘Guruji: A Portrait of Sri K. Pattabhi Jois ‘ In deze biografie spreekt Guruji  over vrij ademen: ‘breathe freely’. Op elk moment vol in- en vol uitademen. In de yoga is dit een middel om goed contact met zowel je lichaam als met je geest te krijgen.

Ik ben sinds het lezen van het boek eens goed op mijn eigen ademhaling gaan letten. Ik schrok. Ik noem mezelf ‘ademdeskundige’ en ik dacht dat ik redelijk vrij ademde. Helaas, ik merkte dat mijn adem redelijk vaak ‘stokt’, dat ik mijn adem inhoud….

Sindsdien ben ik (weer) bewuster met mijn ademhaling bezig in het dagelijkse leven. Ik ben me meer bewust van wanneer mijn adem stilstaat en ik doe nu elk uur extra ademoefeningen. Adem in … adem uit … adem in … adem uit …

Hoe is het met jouw ademhaling? Kun jij goed doorademen? Waar zit je adem nu, op dit moment? Hoog in je borst of laag in je buik?

De ‘beste’ ademhaling is de middenrifademhaling. Je middenrif zit onderaan je ribben (voor en achter) en scheidt je borst van je buik. Het is het prettigst als je vanuit dit middenrif zowel in je borst als in je buik ademt.  Het oefenen van ‘in je buik ademen’ is een eerste stap naar de middenrifademhaling.

Wil jij meer  in je buik kunnen ademen? Ga dan maar eens liggen (of blijf zitten in je stoel) en plaats je handen op je buik, met je middelvingers ongeveer ter hoogte van je navel. Probeer nu  in je handen te ademen. Als je inademt voel je de druk van je buik tegen je handen.  Als je uitademt komt je buik weer  ‘naar binnen’. Doe dit maar eens een paar keer achter elkaar. Vooral wanneer je onrustig, gejaagd of gestrest bent, helpt dit ‘in je buik ademen’ je vanzelf tot rust te komen.

Tip: Laat je  timer (smartphone of mobiel) elk uur afgaan en doe bovenstaand ademoefening acht ademhalingen achter elkaar. Begin met vier tellen in en vier tellen uit. Als dit lukt, en je weet dit als je je bij deze oefening ontspannen voelt, probeer je het met vijf tellen in en vijf tellen uit. En meer…..

Lukt het je niet om in je buik te ademen? Probeer dan de ‘fietspomp-ademhaling’. Ik leg het je uit in deze video (kijktijd 10 minuten)

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*