Contact

'Ain't no worries, oh......'

22.11.2011 09:40
Categorie: Blog

Vitaal blijven met de 'Acht succesgewoontes in tijden van drukte'.

Het is half november. Sinterklaas is in het land en we maken ons langzaam op voor de feestmaand december. Om ons heen zien en voelen we hoe de natuur een rustpauze neemt.
De mens doet het anders. Die gaat in deze periode juist vaak een tandje harder lopen. En, met de feestdagen in het vooruitzicht, neemt de drukte toe. Er MOET van alles gebeuren en het wordt moeilijker de druk van de ketel te houden en onze energievoorraad op peil te houden. Ik hoorde dit weekend: je hoeft niet meer te spreken van een ‘human BE-ing’, maar van een ‘human DO-ing’. Ik vond dit wel een rake typering. We doen steeds meer.

Ik geef je hieronder voor elk van de vier behoeftegebieden van vitaliteit twee handvatten om je voor te bereiden op de komende ‘drukte’. Tezamen vormen ze de ACHT SUCCESGEWOONTEN OM VITAAL TE BLIJVEN IN TIJDEN VAN DRUKTE.

Twee succesgewoonten voor het vervullen van je fysieke behoeften
• Zorg dat je elke dag je accu weer oplaadt: neem regelmatig pauze, zorg voor voldoende slaap (klik hier voor mijn blog hierover), beweeg minstens een half uur per dag, eet gezond en  drink voldoende water.
• Als je voelt dat de druk toeneemt, neem dan vaker even de tijd om even ‘op adem’ te komen met, jawel, ademen! Begin met het oefenen hiervan voordat het druk wordt. Klik hier voor een oefening.

Twee succesgewoonten voor het vervullen van je emotionele behoeften.
• Word je op emotioneel gebied ‘uitgedaagd’ en ben je gewend hier direct op te reageren? Reageer dan eens een keer niet en zeg tegen jezelf: Stop! Voel je voeten, adem door en tel tot tien. Bedenk in die tien seconden hoe je op een constructieve manier kunt reageren.
•  Zorg dat je zoveel mogelijk bij mensen in de buurt bent of je in situaties bevindt die voedend zijn voor jouw emotionele behoeften: met of bij vrienden, familie of collega’s die jou veiligheid, vertrouwen, plezier en een goede sfeer bieden.

Twee succesgewoonten voor het vervullen van je mentale behoeften.
• Check of er evenwicht is in het gebruik van je beide hersenhelften: rationeel naast intuïtief, kwantiteit naast kwaliteit, doelgericht naast ‘big picture’-gericht, resultaatgericht naast procesgericht, systematisch naast empatisch.
• Heb je of organiseer je vergaderingen? Zorg dat ze in deze periode zo kort mogelijk zijn met een duidelijk doel. Hoe beter de aandacht gefocust blijft, hoe beter het resultaat. Zorg dat er in deze periode ook ruimte is voor bijeenkomsten waarin het vinden van creatieve oplossingen en ‘brainstorm’ centraal staan.

Twee succesgewoontes voor het vervullen van je behoeften op spiritueel gebied. Nu kan spiritueel voor mensen ‘zweverig’ klinken. Ik maak dit graag ‘aards’ door te spiritueel te omschrijven als: je bent boswachter en dan wil je in een bos werken. Dan kun je beter niet de hele dag op een kantoor achter een computer zitten. Of onder een baas werken die dit van je vraagt.
• Stel je elke avond voor het slapen gaan de volgende vragen: waren mijn daden ad hoc of verbonden met mijn visie op werken en leven?
• Begin elke nieuw dag met het uitspreken van een intentie voor die dag b.v. ’Ik reageer op iedereen op een vriendelijk manier.’ Check aan het einde van de dag of en hoe dit je lukt.

Je weet wellicht dat voorkomen beter is dan genezen. Ik raad je dan ook aan nu als te beginnen met het ‘oefenen’ in deze gewoontes. Als je er zelf succesvol in bent, kun je ze natuurlijk doorgeven aan je personeel, je collega’s, vrienden en familieleden.

Wat zijn jouw succesgewoontes voor de laatste maanden van het jaar? Schrijf ze hieronder in het commentaarveld en laat ons er allemaal van profiteren.

Kijk hier naar ‘Move your body’ van Beyoncé

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*