Contact

‘Could I rely on your faith to be strong……’

27.01.2011 17:13
Categorie: Blog

Vitaal blijven en je goede voornemens volhouden.


Zomaar een begin van de week. Ik heb wat cliënten voor een coaching en daarna een verjaardag. En wat was er gemeenschappelijk in de gesprekken? Jawel: het is bijna eind januari. DE GOEDE VOORNEMENS, en dan in het bijzonder: het in het water vallen ervan.

Een goed moment om even ‘tegen het licht’ te houden wat hier speelt. Waarom lukt het mensen niet om dat wat ze zich het begin van het jaar voornemen soms net een maand vol te houden?

Het antwoord zit hem in wilskracht en zelfbeheersing: we hebben daar maar een één reservoir van. Dit wordt leeggehaald als je jezelf moet beheersen om iets niet te doen. Bijvoorbeeld het weerstaan van iets te eten nemen als je aan het afslanken bent. Je dieet doet een constant beroep op je zelfbeheersing. Vaak presteer je op andere terreinen ook minder. Stel: je bent aan het stoppen met roken en je krijgt een conflict met iemand. Je gaat weer roken. Dit komt omdat je ‘vat zelfbeheersing’ ineens leeg is. Volgens Roy Baumeister (zie het boek: “The way we're working, isn’t working),  die dit allemaal heeft onderzocht, kun je zelfbeheersing beschouwen als een spier. Wanneer je die voortdurend onder spanning houdt, raakt ie uitgeput en kan op een gegeven moment geen energie meer mobiliseren. Uiteindelijk verslapt de spier.

Wel, hier de tips om succesvoller te zijn in het volhouden van je voornemens:
• Bijt alleen in dat, waarop je kunt kauwen. Begin klein en pas als je echt succes hebt, neem je de volgende (weer kleine) stap. Tien kleine stappen zijn ook een grote.
• Wees precies en specifiek in wat je wilt bereiken. ‘Ik wil in het nieuwe jaar meer sporten’ is vaag. ‘Ik wil tussen 1 en 31 januari één keer per week (= kleine stap) 20 minuten hard gelopen hebben’ is makkelijker te checken en daardoor succesvoller.
• Wat je niet mag, trekt je aandacht. Focus op dat wat je wilt in plaats van wat je niet mag. Dus: ‘Ik wil gezond eten’(benoem eigenlijk wat je dan eet) in plaats van ’Ik mag niet snoepen’.

Stel jezelf drie handige vragen:
1.  ‘Wat wil ik en wat doe ik om dit te saboteren?’
Bijvoorbeeld: Je neemt je voor: ’Ik wil meer rust in mijn leven.’ Dan kun je jezelf vervolgens vragen: wat doe ik dat me van de rust afhoudt? (bv: teveel werken, geen pauzes nemen, etc.)
2.  'Welke saboterende gedachtes komen er dan ineens om de hoek kijken?' (bv.: ’Ik kan in de pauze nog veel doen, dan krijg ik alles op een dag af’.)
3.  'Welke aanname ligt er ‘achter’ deze saboterende gedachtes?' (bv.: ‘Dan vinden ze me goed, echt een harde werker!’ )
Je saboteert meestal je eigen voornemens omdat je je niet bewust bent van de aannames die erachter liggen die dit sabotagegedrag in werking zetten. Het kan je dus helpen om dit bij jezelf te onderzoeken.


• Zoek mensen op in je omgeving die je ondersteunen om je voornemens te laten lukken.
• Houd je nieuwe gedrag fris: Vraag jezelf geregeld:’ Hoe doe ik het?’ En geef jezelf complimenten: ‘Ik doe het goed!’

Laat je weten op welke manier jij succesvol bent om je voornemens te laten lukken?

Luister naar: Cock Robin: 'The promise you made' uit 1985

peter01-02-11 22:29:
goed advies.

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*