Contact

De mooiste tijd van het jaar

18.12.2013 13:05
Categorie: Blog

Vitaal blijven in december

Hij staat!! Ik zie deze dagen op de sociale media veel foto’s van opgetuigde kerstbomen voorbij komen. De één is nog mooier versierd dan de andere. We maken ons klaar voor ‘de  mooiste tijd van het jaar’ en ja, het schiet al op: nog maar een week. Dan vieren veel mensen Kerstmis.  

In deze ‘mooiste tijd van het jaar’ neemt voor velen de drukte behoorlijk toe. Maar dit hoeft niet echt. Het is de kunst om tussendoor even ‘pas op de plaats’ te maken.

Om de decembermaand ‘The most wonderful time’ te laten zijn, volgen hieronder wat tips:

Voor degenen onder jullie die contact met hun lijf willen houden

(Of: de  behoefte hebben om het rustiger aan te doen, ontspannen en geduldig te blijven)

  • Doe (juist nog in deze maand) elke dag ontspanningsoefeningen. Klik hier voor een drie-minuten ademoefening.
  • Kies een nieuwe gewoonte. Bijvoorbeeld elke dag een wandeling van 20 minuten maken. Hou dit de rest van de maand december vol.
  • Neem vijf keer per dag pauze om op je ademhaling te letten. Oefen dan één minuut om langzaam en regelmatig te ademen. Wil je drie minuten? klik dan hier.
  • Trek je elke dag een half uur terug en neem de tijd om van je lunch te genieten: kijk, ruik en proef wat je eet
  • Vraag jezelf: heb ik al genoeg beweging gehad deze week? Plan het in.

Voor degenen onder jullie die het nodig hebben om zo nu en dan ‘uit het (drukke) toneelstuk ‘ te stappen

(Of:  de behoefte hebben aan:  alles vanaf een afstand bekijken)

  • Als hierboven: doe lichamelijke oefeningen om fysieke en emotionele spanning kwijt te raken en een heldere geest te krijgen. Ga sporten, springen, dansen……Klik op deze link om in tien minuten van beweging tot rust te komen.
  • Maak dagelijks tijd vrij om gewoon even alleen te zijn, in stilte. Begin met ten minste een periode van 2-3 minuten en voer dit op tot een periode van 20 minuten per dag.
  • Oefen in het prioriteiten stellen. Kies elke dag zes resultaten die je wilt behalen. Schrijf ze in je agenda (ook: een lekkere maaltijd bereiden of 20 minuten wandelen) en doe niet meer dan dat. Houd dit de komende zes weken vol
  • Creëer voor jezelf overzicht door meditatie, het bijhouden van en dagboek en/of een andere vorm. Bijvoorbeeld: artistieke expressie of beweging.
  • Breng regelmatig tijd door in de natuur, zonder dat je praat of iets wilt bereiken.

Voor degenen onder jullie die in de decembermaand hun relaties goed willen houden

(Of: de behoefte hebben om (meer) uitdrukking te geven aan gevoelens)

  • Vraag jezelf vijf keer per dag af: ‘Hoe voel ik me op dit moment?’ Klik hier om in drie minuten te ‘kijken’ hoe het met je gaat
  • Oefen om je gevoelens te delen met mensen die je goed kent.
  • Vraag aan mensen om je heen hoe ze zich voelen en luister alleen. Doe dit zonder hier over te oordelen
  • Als je mensen feedback geeft op hun werk, zeg dan vooral wat ‘goed’ is.
  • Probeer om ‘voor jezelf te spreken’ door het woord ‘ik’ te gebruiken (bijvoorbeeld: ‘Ik vind het fijn als …’. ’Ik heb het gevoel dat …’. ’Ik denk …’. ‘Het spijt me …’)
  • Wees royaal met complimenten geven (alleen als ze gemeend zijn).

Ik wens je toe dat de rest van de decembermaand in je eigen tempo verloopt.  Zo creëer je zelf:  ‘De mooiste tijd van het jaar'!

 

 

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*