Contact

‘En strooi dan wat lekkers in één of andere hoek…..’

20.11.2012 09:53
Categorie: Blog

Vitaal blijven en het belang van genoeg slaap voor een goed gewicht.

Afgelopen zaterdag was het weer zover. De jaarlijkse intocht van Sinterklaas in ons land. Tegelijk met het vieren van het oeroude Sinterklaasfeest en snel daarop volgend, de viering van Kerstmis, is er in de winkels een toename te zien van het aanbod in lekkernijen. En ik weet niet hoe het jou vergaat, mij kost het in deze tijd grote moeite om de verleiding van het eten van teveel, met name zoetigheid te weerstaan. En ja,  ik heb mijn eerste chocoladeletter al op.  Dat kostte me vorige week al een extra avondje sportschool om mijn gewicht op peil te houden!

Juist afgelopen week kwam er weer volop in het nieuws dat wereldwijd 371 miljoen mensen lijden aan diabetes. Vijf miljoen meer mensen dan vorig jaar. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen tot 552 miljoen (bron: International Diabetes Foundation). Oorzaken van met name diabetes 2, waar in het Westen de overgrote meerderheid aan lijdt, zijn overgewicht en te weinig beweging.

Ondertussen is er ook onderzoek gedaan naar de relatie tussen te weinig slaap en overgewicht. En die relatie is er. Mensen die minder dan 7 tot 8 uur diep slapen laten meer kilo’s op de weegschaal zien. Dit komt door het hormoon leptine dat er voor zorgt dat je je verzadigd voelt. Mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen produceren veel minder van dit hormoon dan mensen die 8 uur slapen. Mensen die vermoeid zijn, bijvoorbeeld door een tekort aan slaap, eten meer en dan vooral ook vet en zoet. Te lang werken komt je slaap niet ten goede. Als je dan overdag ook nog aan hoge eisen moet voldoen, ben je ook geneigd meer alcohol te drinken, wat weer slapeloosheid en overgewicht tot gevolg kan hebben. Zo kun je in een vicieuze cirkel terecht komen.

Uitgeslapen mensen hebben naast een goed geregeld leptine hormoon ook een versterkt concentratievermogen en korte-termijngeheugen. Ze hebben ook een positieve uitstraling en kunnen beter tegen werkdruk.

Kortom: te weinig slaap kan er voor zorgen dat je  dikker en veel minder vitaal bent. Zie hiervoor ook mijn blog: 'When morning comes again......' Klik hier om deze te lezen.

Naast de tips in deze blog beveel ik je van harte aan:

·       Slaap in een donkere slaapkamer met zo min mogelijk prikkels

·       Wees voorzichtig met cafeïne: dit verstoort een vaste slaap. Koffie en thee kunnen zelfs na 7 uur nog nawerken

·       Ga niet met honger naar bed, maar eet ook niet te vet. Eet ’s avonds mager vlees of een vleesvervanger en koolhydraten uit peulvruchten of volkorenproducten

·       Drink melk. Hoewel ik zelf geen voorstander van melk ben, helpt melk wel een diepe slaap te verbeteren, zeker als je aan een glas een lepel melkweipoeder of Ovomaltine toevoegt. Overigens helpt melk weer niet zo goed bij het inslapen.

Heb jij tips voor een goede slaap? Deel ze hieronder in het commentaarveld.

Luister hier naar Good Night van The Beatles uit 1968

Tony Verheij20-11-12 18:30:
Hoi Ron,
handige informatie!

Laatst had ik 5 kilo verloren maar gisteren heb ik het weer terug gevonden...
Al enige jaren leef ik stressvrij.
En hoewel ik niet altijd voldoende slaap, merk ik wel dat dit een belangrijke factor is om goed te slapen.
Waar ik vroeger nog lag te malen, daar slaap ik tegenwoordig als een roosje ;-)
Terwijl mijn leven de afgelopen 2,5 jaar dusdanig is dat als ik er mensen over vertel,zij er 's nachts niet van slapen.

Ik merk wel dat te weinig slaap voor een langere tijdzorgt dat het lastiger wordt om je reserves aan te vullen...

Ik vond de informatie over de gevolgen van voldoende slaap een opsteker om wat vaker op tijd naar bed te gaan, dank daarvoor!

Tony Verheij

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*