Contact

'I've got the music in me....'

14.06.2011 10:47
Categorie: Blog

Vitaal en de uitstraling van plezier en vakmanschap.

De afgelopen twee weken was ik aan het werk in Zuid Frankrijk om daar mijn boek: ‘De vitale schoolleider. Vitaal in werk in 6 simpele stappen’ te schrijven.  Vorige week maandag werd er in de kerk van ‘mijn’ dorpje Monpazier een gratis concert gegeven door het kamerkoor van 'the University of Maryland'.          

Al bij de eerste noten die het koor zong, sprong mijn hart open en ging er een warme golf door mijn lijf: Wat een klank! Wat een schoonheid! Twintig mensen rond de 20 jaar oud die een kwaliteit in musiceren lieten horen die met gemak de Nederlandse professionele koren evenaarde. En omdat ik nu net bezig was met het schrijven over vitaliteit in (school) organisaties vroeg ik mij af: wat zijn nu elementen die ook op scholen van toepassing zouden kunnen zijn? Ik nam een aantal elementen waar die ik graag met jullie deel:


• PLEZIER: elk koorlid (= teamlid) straalde plezier uit. In het zingen, maar ook naar elkaar, de medekoorleden en de dirigent.
• AFSTEMMING: in elk gezongen stuk was het hoor- en zichtbaar dat de ‘teamleden’ keken en luisterden naar de dirigent en naar ELKAAR.
• VAKMANSCHAP: in de ‘pittige’ stukken (o.a. Verdi en Poulenc) was het duidelijk dat het koor als geheel en de leden individueel zowel technisch als muzikaal hun vak beheersten.
• LEIDERSCHAP: De dirigent was zichtbaar en soms ook hoorbaar (met passie!) aanwezig. Ofschoon ik als toeschouwer alleen zijn rug kon zien, was duidelijk met hoeveel enthousiasme hij zijn team leidde en presenteerde.

Na afloop sprak ik een aantal koorleden. Uit hun verhalen kwamen twee elementen naar voren:
• DANKBAARHEID: dankbaar om hun vak op zo’n bijzondere plaats te kunnen uitoefenen.
 TROTS: trots om deel te mogen uitmaken van een koor dat zoveel schoonheid kon neerzetten.

Ik nodig jullie graag uit om de volgende vragen te beantwoorden:
• Welke van bovenstaande elementen zijn in jouw/ jullie  team aanwezig?
• Als jij directeur bent: Kun je  beschrijven welke talenten of kwaliteiten er in jouw  school zijn en op welke wijze jij hiervan gebruik maakt zodat zowel op individueel - als op teamniveau er met ‘plezier, vakmanschap en afstemming’ wordt  gewerkt?
• Welke ‘leiderschapskwaliteiten’ heb jij om dit zo te 'dirigeren'?

Als je wilt kun je in het commentaarvak hieronder jouw of jullie ‘succes’ formule kwijt. We kunnen er dan met elkaar van leren en profiteren.

Klik hier om zelf een MP3 bestandje van 'the UM Chamber Singers' te downloaden.

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*