Contact

Loop, kijk en verwonder.

20.11.2013 09:47
Categorie: Blog

VITAAL blijven door…..te lopen!

Opeens valt het zonlicht op de druppels in het gras. Wat een pracht aan kleuren zie ik daar weerspiegeld in een enkele waterdruppel. Zoveel kleur in zo’n kleine waterdruppel. Met verwondering kijk ik ernaar en geniet.

Ik had deze ervaring vorige week. Gewoon buiten, vlak naast mijn huis. Normaal gesproken loop ik doelgericht de voordeur uit richting auto of spring ik hier op de fiets.

Gisteren even niet: ik was bezig met mijn  ‘loop – kijk - verwonder’ - moment.

Mijn laatste blog ging over het ‘STOP ’moment waarin ik je vertelde hoe je in het dagelijks leven een moment ‘pas op de plaats‘ kunt maken. Door even tien tellen te observeren wat er op dat moment om je heen is. Hierdoor ben je even ‘los’ van de dingen waar je allemaal aan denkt en helemaal in het hier & nu.

Vandaag heb ik een andere vorm voor je. Het ‘loop - kijk – verwonder’ - moment.

Dit gaat als volgt:

  • Je neemt minimaal vijf minuten de tijd, zet de timer van b.v. je telefoon. Neem  deze tijd om helemaal in je eigen ritme door de ruimte te lopen. Dit kan de ruimte zijn waarin je je op dit moment bevindt, maar je kunt ook naar een andere ruimte gaan, binnen of buiten.
  • Je neemt de eerste vijf in- en uitademingen de tijd om je eigen loopritme te vinden. Dit is het ritme waarbij jij je lekker voelt en volledig tot diep in je buik kunt in- en uitademen.
  • Na vijf ademhalingen stop je met  lopen en kijk je op de plek waar je je op dat moment bevindt om je heen.  Je concentreert je helemaal op dat wat NU je aandacht trekt. Dat kan een voorwerp zijn, de lucht boven je, het tapijt onder je voeten, het maakt niet uit.
  • Vervolgens ‘zoom’ je met al je aandacht in op dat wat je aandacht trekt en je observeert dat tot in detail. Kijk je bijvoorbeeld, net als  in mijn geval, naar het gras, kijk dan volledig ‘gefocust’ naar het patroon van de sprietjes, de kleur (nuances!) en de structuren die je ziet. TOT OP DE VIERKANTE CENTIMETER.
  • Schakel al je zintuigen in: wat hoor je, voel je, ruik je, proef je (neem gerust een hapje)……
  • Op het moment dat je uitgekeken bent of je gaat vervelen, kijk je naar wat er dan je aandacht trekt. Je ‘zoomt’ dan daarop in.
  • Zo ga je door totdat het signaal van je telefoon klinkt en de tien minuten voorbij zijn.

Dit ‘loop- kijk- verwonder’ - moment brengt je een aantal minuten volledig in het hier & nu. Het helpt je om een paar minuten ‘uit je hoofd’, te zijn.  En …… je te verwonderen over dingen die je  ziet,  hoort,  voelt, ruikt en/of proeft die je normaal gesproken misschien zouden ontgaan. Je kunt dit ‘loop – kijk- verwonder’ - moment’  zien als een meditatiemoment. Hersenonderzoek toont aan hoe de hersenactiviteit is na tien minuten mediteren.

 

Om je vitaliteit op peil te houden is het van belang dat je op een dag momenten van ‘rust’, anders gezegd: ‘oplaadmomenten’,  inbouwt. Ook hier laat onderzoek zien dat mensen hierdoor vitaal blijven en beter presteren. Zie hiervoor ook www.vitaleschoolleider.nl

Je kunt nu naast de STOP-momenten van tien seconden, deze ‘loop – kijk- en verwonder’- momenten toepassen. Je kunt er je dag mee beginnen of eindigen. Als dit je bevalt kun je natuurlijk het aantal minuten opvoeren. 

 

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*