Contact

Mag ik eh……kan ik eh…….misschien iets bestellen?

11.09.2012 10:38
Categorie: Blog

Vitaal blijven met vriendelijke klanten.

9 september 2012: een prachtige zondag. Fietsend  langs de Hollandse IJssel maakt de nazomer deze dag tot  een bijzondere. Aan het eind van de middag zetten we ons neer op een terras met prachtig uitzicht. De zon schijnt volop. We zijn voldaan en......dorstig. En dan begint het wachten....wachten.....en wachten. Op dit prachtig verzorgde terras is ‘de bediening’ met van alles bezig, behalve met bedienen. Nu we nog wat dorstiger worden, gebaar ik een ober in de verte. ‘Nors’ komt hij mijn richting uit en vraagt vanachter een glazen terrasscherm, op afstand, wat ik moet… Het voelt, alsof ik een oneerbaar voorstel doe. Mijn bestelling wordt zonder interesse ontvangen. We verbazen ons over zoveel klantonvriendelijkheid.

Hoe anders was dit nog geen 24 uur daarvoor. Bij een groothandel werd onze aandacht getrokken door een dame die haar Zuid-Afrikaanse wijn aanprees.  Met een glimlach en in prachtig Zuid-Afrikaans vertelde zij vol passie over haar familiebedrijf, liet op haar ’tablet’ foto’s zien en liet ons en passant ook nog de heerlijkste wijnen proeven. Wij werden zo’n 20 minuten lang ‘even meegenomen’ in een heerlijke klantervaring. Met als resultaat: met twee dozen wijn en een glimlach om onze mond liepen we de deur uit en deelden we deze  ervaring het afgelopen weekend met verschillende vrienden en familieleden.

Tja, waar zit 'm die klantvriendelijkheid nou in?

  •       Het verschil tussen man en vrouw?
  •       Het ‘zuinig’ zijn met van alles en nog wat in het Calvinistische Nederland?

Ik kan er niet helemaal mijn vinger op leggen. Ik weet wel:

Klantvriendelijkheid raakt mij ‘in het hart’ en:

  •       Maakt mij vrolijk
  •       Doet mij met een glimlach weglopen
  •       Laat mij zelfs nog wat extra’s bestellen
  •       Laat mij mijn ervaring doorvertellen
  •       Laat mij mezelf vitaal voelen!!!!

Klantvriendelijkheid vraag het snappen van ‘de basis’ van communicatie: als er contact is, is er beweging. En omgekeerd: als er geen contact is, is er geen beweging! Dit betekent dat als er contact met zowel het hoofd als het hart is, er vitale energie kan stromen en er dus ‘beweging’ kan komen. Is er geen hoofd èn hart contact samen, dan stroomt en ‘beweegt’ er meestal niets. Voel deze wel of niet ‘bewegende’ vitale energie maar eens tijdens een saaie vergadering of…..een verkiezingsdebat!

Ben je serviceverlener? Of je nu ober, verkoper, dokter, politicus, schoolleider, ouder, opvoeder, lijsttrekker of wat dan ook bent? Onderzoek eens hoe jij contact maakt:

  •       Wat doe jíj om je ‘klant’ (de ander) blij te maken?
  •       Sluit jij aan bij de beleving van de ander?
  •       Wil jij ècht de ander de best mogelijke service geven?    
  •       Is jouw motto: het gaat om de ander en niet om mij?

En vraag je ook eens af wanneer je op bovenstaande vragen ‘neen’ scoort:    

Waarom zou ik dat eigenlijk NIET doen?

Wat zijn jouw succesvolle ervaringen met ‘klant’-contacten? Heb je tips? Laat ze hieronder weten.

Kijk hier naar een filmpje over klantvriendelijkheid:

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*