Contact

Vitaal blijven met focus

11.02.2013 15:29
Categorie: Blog

‘Whoeaaa’, gil ik als een bezetene, op het moment dat de auto in een slip raakt en een pirouette van 360 graden maakt.  Ik voel mijn hart in mijn keel, krijg haast geen adem meer en het zweet breekt mij aan alle kanten uit. Een moment ben ik mijn oriëntatie vermogen helemaal kwijt.  ‘Zo,  dit is het dan’, zegt de instructeur van de slipcursus. ‘Het onderdeel ontwijken van een object. En nu gaan we kijken hoe we in het vervolg uit een slip kunnen blijven.’

En dat lukte me. Ik had op deze slipcursus, vorige week vrijdag, de vaardigheid ‘object ontwijken zonder in de slip te raken’ vrij snel onder de knie. Hoe? Het toverwoord is FOCUSSEN!


Focussen is een woord dat ik tegenwoordig vaak hoor: tijdens werkbesprekingen, mindfullnes-oefeningen en ja zelfs bij de ‘Voice of Holland’: je moet focussen voor het beste resultaat. Met andere woorden: met aandacht en concentratie op je doel af.
In de slipcursus was het duidelijk: gelijktijdig met het ontwijken van een object, richt je je volle aandacht op het punt waar je heen wilt: een punt in de verte, het doel. In het geval van de cursus, een pilon 100 meter verderop. En jawel, het werkt! In plaats van dat de auto niet doet wat jij wilt en dan een pirouette draait en je verder niet meer weet wat je doet, focus je gewoon op  het punt waar je naartoe wilt en stuur je in de richting van de pilon. Alleen niet vergeten: gas eraf!!

Ik had het geluk dat ik deze vaardigheid snel onder de knie had. Vrij snel flitste er door mijn hoofd: ‘Ja, dit is ook wat er gebeurt bij heftige emoties in het gewone leven.’ Bij mij tenminste: bij een heftige emotie komt het voor dat ik helemaal ‘overweldigd’ wordt en dan reageer vanuit vluchten: zo snel mogelijk wegkomen uit de situatie. Dit is mijn ‘voorkeursreactie’. De andere zijn: bevriezen of vechten. Het ‘primitieve’ deel van het brein neemt de situatie over met al enige doel: overleven. Deze reactie is door de evolutie bepaald. De kunst is, net al in de slipcursus, je gelijktijdig te richten op een punt in de verte. Jawel: je focus! Het is én het gevoel en de bijbehorende emotie van dat moment echt voelen, en daarnaast gelijktijdig het voorste deel van je brein (de prefrontale cortex) gebruiken om jezelf ‘in het grote plaatje’, alsof je jezelf op afstand in een film ziet, te zien en dan met focus te handelen. En daarmee jezelf in veiligheid te brengen.

Deze vaardigheid wordt het ontwikkelen van het duale bewustzijn genoemd. Voelen wat er te voelen valt én tegelijkertijd ‘het grote plaatje zien’ en dat wat jijzelf daarin doet. Als in een film. Dus net als bij die auto in de slip: de stress voelen én tegelijkertijd focussen op een punt verder weg.
In de slipcursus had ik dit ‘kunstje’ snel onder de knie. Het ontwikkelen van het duale bewustzijn is een vaardigheid die langer duurt voor je ‘m onder de knie hebt. Maar zeker de moeite waard als jijzelf snel door emoties wordt overweldigd. Het kan zorgen voor een (emotioneel) vitaal leven!

Overigens: het gillen tijdens een stressmoment is ook een prima manier om die stress te lijf te gaan. Meer lezen? Klik hier.

Luister hier naar Hocus pocus van…..FOCUS  uit 1971


Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*