Contact

Vitaal: forever and ever.......

20.12.2011 09:44
Categorie: Blog

Vitaal blijven en je energie weer opladen.

Het zijn de laatste weken van december. Om mij heen zie en hoor ik veel mensen die bezig zijn met de voorbereiding van het kerstfeest. Op straat is de versiering vrolijk  en uitbundig.  Uit luidspeakers klinken kerstmelodieën, waaronder: ‘It’s the most wonderful time of the year’  Ik hoor veel mensen ‘die er zin in hebben’ en daar komt steevast een ‘maar’ bij, zoals: ‘…. was het maar niet zo druk….’

Juist nu, in deze laatste weken van het jaar is het goed om te bedenken: we kunnen het best presteren als er balans is tussen energie verbruiken en energie opladen.
Tony Schwartz en Jim Loahr, twee Amerikaanse onderzoekers, deden onderzoek naar hoe toptennissers hun energie verbruiken en energie weer opladen  tussen het maken van twee punten in een ‘match’. Zij observeerden bij de toptennissers het volgende:
•    Na het maken van een punt gingen zij direct weg van het net
•    Ze deden het racket gelijk in de andere hand
•    Ze ‘speelden’ op de snaren van hun racket
•    Als ze weer in actie kwamen rechtten zij hun rug en deden de schouders naar achteren.

Wat kunnen wij hiervan leren als metafoor voor het leven?
•    Weggaan van het net: dat wat geweest is, laat je los en je richt je op wat komen gaat, niet op wat was
•    Racket in de andere hand: zorg dat je de ‘spier’ waarmee je werkt direct ontspant
•    Met de snaren spelen: kijk naar wat je handen doen, ‘focus’ en laat je niet afleiden door van alles om je heen
•    Rechte rug en schouders naar achteren: wees voorbereid en aanwezig in DIT moment op wat je gaat doen

Als het om het de balans tussen (top)prestaties en opnieuw ’energie opladen’ gaat, kunnen we een voorbeeld aan sporters nemen.   

                                                                                                                    
Is het voor jou in deze dagen extra druk? Denk dan ook nog aan de volgende tips:
•    Luister naar je lichaam. Vermoeid? Neem in plaats van extra koffie of een ‘drankje’ even een pauze (energie opladen) tussendoor
•    Eet vijf tot zes kleine maatlijden verdeeld over een dag (inclusief ontbijt). Zo blijft je glucose-spiegel in balans
•    Ga even zitten en ADEM DOOR, liefst zo diep mogelijk in je lichaam. Dit hoeft maar een paar minuten. En, het kan ook tijdens het wachten bij een kassa, op de roltrap..…
•    Maak een werk – rust routine van herstel: neem na elke 90 – 120 minuten pauze
•    Is het erg druk? Vergaderingen achter elkaar? Veel kerstboodschappen? Zorg voor een zakje noten of fruit tussendoor. Loop even helemaal in je eigen rustige tempo, zonder praten, in rust, van de ene naar de andere activiteit. Zonder smartphone in je hand en adem dan ook hier weer door….
•    Zorg voor een ‘overgangs’-ritueel tussen je werk en thuis, zodat je als je thuiskomt je de  volle aandacht voor thuis hebt.     Neem (bewust) afscheid van je werk en ga je (bewust) bezighouden met thuis
•    Zorg hoe dan ook voor 7 -9 uur slaap. Het is een mythe te denken dat je door een uur werk extra aan je dag toe te voegen, je productiever bent.

Heb jij waardevolle tips? Laat ze ons in het commentaarveld hieronder weten.

Neem even vijf minuten pauze en luister hier naar een inspirerende flash mob, gefilmd in een druk winkelcentrum.

Francine20-12-11 16:36:
leuke blog! ik heb wel wat met Vitaliteit en gezond blijven, ik help mensen daar mee. bewust zijn van wat je doet is het halve werk! succes en groetjes Francine van Broekhoven

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*