Contact

'What are we going to do without?' Eerste Hulp Bij Stress (deel1)

27.03.2012 09:20
Categorie: Blog

Vitaal blijven met ademen en geluid.


De klok tikt door: twee uur, half drie, drie uur. Urenlang ligt Bart nu al te woelen. Van de ene zij op de andere. Te piekeren en te piekeren.  “Wat zal ik nu toch tegen mijn baas zeggen over die ruzie van gisteren. En wat had ik eigenlijk al gelijk moeten zeggen?” Hij wordt weer boos als hij aan de  respectloze woorden van zijn baas denkt. Het zweet breekt hem uit…..

Ik wil het met jullie hebben over  twee vaardigheden als Eerste Hulp Bij Stress

Stel je voor: je hebt in en rond je lichaam een wiel van vitaliteit (zie plaatje boven). Dit wiel draait voortdurend rond als jij je vitaal voelt, je in harmonie met jezelf en in je omgeving bent. Helaas komt het ook voor dat het ronddraaien van dat vitale wiel doorbroken wordt. Iemand zegt iets verkeerd tegen je, bijvoorbeeld je leidinggevende. Nu zou het kunnen zijn dat je de stress, die je ervaart “inslikt”. Je zou iets willen zeggen, maar je doet dit niet. Je voelt je hier weliswaar vervelend over, maar toch: je doet niets. Tenminste…….niet op dat moment! Later, ja later kan de boosheid dan toeslaan (bijvoorbeeld over hoe je over je grenzen hebt laten lopen) en vaak krijgen de mensen in je naaste omgeving dit luid en duidelijk te horen.  In het klagen over die ander, in dit geval, de leidinggevende. In het ergste geval lig je hier ’s nacht wakker van. Je piekert je suf over hoe het toch allemaal kon gebeuren en je bedenkt  allerlei scenario’s over wat je allemaal had kunnen doen…of wat je de volgende dag gaat doen.

Ook ik was ooit zo’n nachtelijke “piekeraar”. Dit doe ik gelukkig niet meer. Ik geef je vandaag twee Eerste Hulp Bij Stress- vaardigheden:

Ademen en geluid maken

Als zich iets “stressigs” voordoet, is het van het grootste belang dat je blijft doorademen. Veel mensen houden hun adem in, als er iets stressvols is, waardoor het wiel van vitaliteit niet meer draait en de stress zich in het lichaam vastzet: vaak in rug, nek en schouders. Het kan dan helpen dat, als je even van je stressbron verwijderd bent, je rustig gaat zitten en ja: weer op adem komt. Net zo lang totdat met ademen je lichaam weer gekalmeerd is. Je voelt dit als je adem (weer) rustig is.

Een tweede is: geluid maken. Kinderen doen dit van nature. Ze gaan huilen, gillen of schreeuwen als er iets vervelends gebeurt. Als kind leer je dit rond je zesde jaar weer af. En als volwassenen hou je dit vol. Niet doen! Is er stress?  Maak geluid!  Gil, schreeuw of  krijs. Dit kan niet altijd op hetzelfde moment en ter plekke,  maar zeker wel als je uit de buurt van je stressbron bent. Mijn favoriete plek daarvoor is nog steeds: als ik alleen in de auto zit. Schreeuwen met een kussen of een handdoek voor je gezicht kan ook! Gevolg: de stress kan letterlijk je lichaam, in dit geval je keel, uit en kan er niet in vast gaan zitten.

Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat je de stress die niet “geuit’ is naar binnen slaat. En wel je hoofd in. Je gaat met je ‘mind’ de stress(bron)analyseren, interne dialogen voeren, piekeren en in de ergste gevallen slaap je er niet van!

En: je vitaliteitswiel loopt vast en er stroomt geen energie meer.

Mij helpen deze twee Eerste Hulp Bij Stress vaardigheden goed. Ik hoop dat ze jou ook kunnen helpen. Over twee weken de volgende en laatste twee.

Luister hier naar Breathing van Kate Bush uit 1980

Jacqueline27-03-12 12:45:
Ja ja Ron, zo herkenbaar, ach die Bart...ha ha.
Het nachtelijk piekeren heb ik al wel een tijd geleden afgezworen. Helaas... van dat ellendige aapje op mijn schouder ben ik overdag nog steeds niet verlost. Komt wel! Tja en dat schreeuwen is zeker een goede manier, moet dat zeker vaker gaan doen.
Was heerlijk om weer ff terug in de 80thies te zijn via Kate B. Liefs

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*