Contact

'When morning comes again......'

26.10.2011 17:49
Categorie: Blog

VITAAL en het belang van een goede slaap.

Heb jij in de laatste tijd nog vakantie gehouden? Of heb je op het moment misschien vakantie?
Ik merkte zelf vorige week, tijdens mijn vakantie, hoe heerlijk het is om ‘wat langer te kunnen blijven liggen’. Ik hoor het deze week ook van meerdere mensen die ik spreek na hun vakantie: lekker uitgeslapen, heerlijk ontspannen aan de dag begonnen en daarna leuke dingen gedaan.

Een ander verhaal hoor ik meestal als ik mensen spreek over hun slaap tijdens het dagelijkse leven waarin gewerkt wordt. “Niet goed kunnen inslapen” en/of “niet kunnen doorslapen” en “te weinig slapen” hoor ik vaak als klacht. Ik kon er  in het verleden ook behoorlijk last van hebben. Niet fijn dus, want slaap is juist één van de belangrijkste ‘toestanden’ om fysiek vitaal te kunnen blijven. Tijdens de slaap komt het lichaam tot rust en kunnen processen die nodig zijn voor herstel hun werk doen. Dit betekent dat je per dag tussen de 7 en 9 uur slaap nodig hebt. “Ja, maar sommigen kunnen met veel minder slaap toe per nacht,” zul je nu misschien zeggen. Dat klopt: 2 % van de bevolking kan met minder dan 7 uur slaap toe .

De gevolgen van te weinig slaap kunnen enorm zijn, onder andere:
• Fysiek: obesitas met als oorzaak te weinig  Laptin-hormoon.  Dit hormoon wordt geproduceerd tijdens de diepe slaap.  Je produceert hiervan te weinig als je minder dan 5 uur  slaapt. Laptin geeft het gevoel van ’vol’ zijn
• Emotioneel: ongeduld, angstig voelen en snel geprikkeld zijn
• Cognitief: vermindering van geheugen, concentratie en motivatie
Te weinig slaap kan zelfs tot ongelukken leiden: rampen als met de  Excon Valdez, Tjernobyl en Harrisburg vonden allemaal ’s nachts plaats door fouten van mensen die dagen achtereen niet hadden geslapen.

Vitaal zijn in je leven en je werk is in veel gevallen het makkelijkst te realiseren als je eerst op fysiek gebied je behoeften vervuld. Slaap is er hier één van en ook één van de makkelijkst te beïnvloeden ‘vitaal’-voorwaarden. Het kijken en je zodoende je bewust worden van je slaappatroon kan je helpen een vitaler leven te leiden.

Advies: wen jezelf aan een ritueel voor het slapen gaan
• als je te weinig slaapt, kun je eerder gaan slapen (want je kunt meestal niet langer slapen) Bereid je voor en zet minstens een uur voor het slapen je computer uit
• zet jezelf in een ‘lagere frequentie’-modus:  geen opwinding, televisie, mails beantwoorden en zorg dat je  30 minuten voor het slapen gaan in een ‘wind-down’ modus komt: een bad/douche nemen, een glas kruidenthee drinken, een ademhalingssoefening of visualisatie doen (klik hier)
•  drink minder alcohol of stop eerder met drinken
• “parkeer” je zorgen. Download wat er in je hoofd zit: schrijf het op! Leg een blocnootje en potlood naast je bed. (geen Blackberry of I-Phone!!) Je zegt hiermee eigenlijk tegen je ‘mind’: ik schrijf het nu op dus ik hoef het niet meer te onthouden.

Heb jij zelf adviezen: schrijf ze dan hieronder op in het commentaarveld. Ook kun je hier je wensen kwijt: waar wil je dat ik volgende keren over schrijf? Over welk onderwerp? Of wil je misschien verdieping op een eerder besproken thema? Mailen hierover kan natuurlijk ook altijd.

Luister hier naar 'I go to sleep' van Sia uit 2008

Geen commentaar

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*