Contact

'You're just to good to be true.....'

23.03.2011 13:33
Categorie: Blog

Vitaal blijven door bevlogenheid.

Vorige week woonde ik een lezing bij met als titel: ‘Bevlogenheid’. De lezing werd gegeven door Prof. Dr. Willem van Rhenen, Chief Medical Officer bij ArboNed. Zijn pleidooi: Breng de bevlogenheid van werknemers terug in de organisatie.


Als ARBO-vertegenwoordiger vertelde hij dat de  huidige ziekte- en verzuimregelingen gericht zijn op in kaart brengen van belasting en belastbaarheid en daarop weer het loslaten van interventies in de hoop dat hierdoor het verzuim wordt terug gebracht. De realiteit wijst echter uit dat 23 % van de  werkende Nederlanders last heeft van ‘jobstress’ en  één op de tien Nederlanders loopt rond met burn-out (Bultman 2002). Je kunt stellen dat er een hoge prijs betaald wordt met de traditionele zorg voor werknemers (preventief- , drempel optimaliserend- en curatief beleid). De resultaten zijn een bron van zorg.

Een nieuwe aanpak is nogal revolutionair: in de tijd van doelmatigheid en efficiency is men vergeten te bedenken dat de mens, die zaken voor elkaar moet krijgen, geen machine is. Juist nu zal er in mensen geïnvesteerd moeten worden. Het is tijd voor een  nieuwe aanpak: het bevorderen van bevlogenheid bij individuen.

Bevlogenheid kent  drie kenmerken: energie, toewijding en ‘flow’. Leidinggevenden en werknemers kunnen kijken hoe het hiermee staat in de werksituatie.
Om bevlogenheid (weer) te bevorderen,ligt de uitdaging in het aanboren van hulpbronnen in mensen (o.a. optimisme, veerkracht en zelfrespect) en in  organisaties (o.a. steun en support, autonomie en feedback).
Voor de onderwijsmensen onder jullie: lijkt dit laatste niet  heel veel op wat kinderen nodig hebben als basisbehoefte: relatie, competentie en autonomie?

Wat levert dit op? Minder ziekteverzuim (27%), minder ongevallen (60%) en toename van klanten (12%), productiviteit (18%) en rentabiliteit (12%). (Gallup 2009).

Eén concrete stap in het gebruiken van bronnen in mensen is het geven van complimenten. Op afdelingen bij Shell en TNT wordt al meer  bevlogen en daardoor ook productiever gewerkt omdat de leidinggevenden het complimenten geven gingen ’voorleven’, maar dit ook onder werknemers gingen organiseren. Dit kostte de leidinggevenden in het begin nogal moeite (een aantal zag hier ook helemaal het nut niet van in en kreeg het in het begin ook niet voor elkaar). Uiteindelijk wierp het trainen van de leiderschapscompetentie: ‘complimenten geven vanuit je hart’ na een aantal weken vruchten af. Gevolg? Blijere professionals en minder ziekteverzuim.

Hoe gedij jij bij het krijgen van een compliment? Hoeveel  heb jij  er vandaag al gekregen? En sta je ook echt even stil bij ‘ontvangen’? Hoeveel heb je er zelf gegeven? Is er genoeg? Wanneer is jouw voorraad uitgeput?                         
Misschien een open deur: alles wat je aan een ander geeft, geef je ook aan jezelf……

Laat me hieronder weten hoe succesvol jij bent in het geven van complimenten en wat dit voor jouw werksituatie betekent.

Luister naar: ‘You’re just so good to be true’ van Lauryn Hill

 

mirjam23-03-11 14:50:
geen compliment gekregen van mijn baas, wel koffie: heeft me ook erg goed gedaan...
ellen23-03-11 22:51:
James Taylor it's enough

Reageer

*


*
CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan

Als u het woord niet kunt lezen, klik hier.
*